Llegir és retrobar-se

Lectures sobre Lectura

Les càpsules que podeu veure a continuació presenten els diferents beneficis de l’hàbit lector i hi recuperem alhora passatges d’autors i autores de renom que han reflexionat sobre el tema.

Veurem com la lectura ens abstrau del món per tornar-nos-hi d’una manera diferent.

Llegir ens ajuda a trobar-nos a nosaltres mateixos, i en ocasions, a retrobar-nos amb allò que sabíem, però no encertàvem a formular de la manera que l’escriptor ho ha fet.

En la càpsula que podeu veure a continuació, recuperem un fragment de Nuevos acercamientos a los jóvenes y la lectura de l’antropòloga francesa Michèle Petit.


L’obra de Michèle Petit està marcada per les vivències personals i col·lectives dels lectors amb qui ha tingut contacte, per la reflexió sobre les apropiacions que sorgeixen durant i després de llegir, i per la consciència dels canvis o ajustaments psíquics que esdevenen de la lectura. Per a aquesta antropòloga, una part important de l’experiència de lectura és la possibilitat que aquesta ofereix de donar un espai al pensament imaginatiu, la memòria i la representació del futur.

Petit concep a la lectura també com una possibilitat de fer-se conscient del temps històric, a partir de la trobada de generacions que es dona entre les veus que narren i els lectors. D’igual manera, assegura que la lectura ajuda a construir la subjectivitat de les persones, o bé a reconstruir-la en l’adversitat i que, per tant, la lectura és un dret vital.

Michèle Petit ha fet notar que llegir, a més de fer que les persones evoquin la seva pròpia vida, les motiva a parlar, a sentir-se posseïdores de la paraula. Assenyala que la lectura en veu alta suggereix als lectors que són capaços de tenir una veu pròpia. Un altre punt important del pensament és que la lectura afavoreix les transicions entre el subjecte lector i els altres. D’acord amb Petit, l’obertura cap a l’exterior, la creació de continuïtats, el reforçament de llaços comuns i compartir són situacions inherents a la lectura.

Petit rebutja l’utilitarisme de la lectura i proposa que pot servir per a moltes altres coses a més del coneixement acadèmic, alhora que també assenyala que l’acte de llegir pot sobrepassar un mer plaer.

Més informació:

https://www.ara.cat/cultura/michele-petit-llegir-discurs-horrible_1_1497773.html

Promou i finança: la Generalitat de Catalunya